Katjah

Alla inlägg den 25 oktober 2012

Av Katjah - 25 oktober 2012 23:33

I just love bondkakor! Därför tänkte jag dela med mig av ett recept jag hittade, dock har jag bakat dem ännu. :)

Klassiska goda kakor. Gör du receptet med riktigt smör smakar de allra godast.
Tid: 30 min + 2 h i kylen
70 st
Ingredienser:
5.5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
0.75 dl (50 g) grovhackad sötmandel
200 g smör
Utrustning du behöver:
elvisp
Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt. Rör ut bikarbonatet i vattnet.

Lägg alla ingredienser i en bunke och kör med elvispen tills smeten blivit jämn.

Forma smeten till två rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie i kylen i ca 2 timmar, tills de blivit hårda.

Skär dem i ½ cm tjocka skivor med en vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 200°C tills kakorna fått guldgul färg, ca 6-7 minuter.

Hållbarhet och förvaring:
Kakorna går bra att frysa och håller sig minst 6 månader i frysen. I rumstemperatur håller sig kakorna minst en vecka om du förvarar dem i en burk med tätslutande lock eller försluten plastpåse.

Todeloo!

Ovido - Quiz & Flashcards