Katjah

Alla inlägg under mars 2010

Av Katjah - 27 mars 2010 17:01

Har varit med om ett äventyr idag. Vet inte om jag gillade det äventyret allt för mycket. Men ni ska få ta del av den ändå. Imorse när vi skulle åka till Tommys innebandy turnering, var något sen, skulle sättas oss i bilen, vrida om nyckeln så vägrar bilen – Ruben, starta. Inte ett suck, sen ett dovt dunkande. Displayen lyser inte och när man väl tar ut nyckel så startar plingandet, som jag för övrigt inte kommer på när den plingar. Men det var inte rätt plingande för stunden. Sen går radion igång, utan nyckel. Mycket strange. Vi ringer pappa, vår räddare i nöden den här vintern med sin illgula varseljacka slirandes in på parkeringen. Kopplar ihop startkablarna och startar hans bil. själv sitter jag i min bil och vrider om startnyckeln, håller andan, men nej, inte ett suck. Inte ett endaste livstecken vill den visa sig. Bilen fungerar hur bra som helst igår, men på morgonen var den helt livlös, tills den klickade och bilen är i full gång. Lämnade av Tommy i Almås och passade på att ta en tripp till Bollebygd för att ladda upp batteriet lite granna.

 

Efter att ha köpt mig en kaffe och två bananer beger jag mig till bilen, vrider om startnyckeln, håller andan, så är bilen helt död igen. Batteriet hade visst inte laddats alls under trippen dit, fast radion var avstängd och ingen luft i bilen..

Anyway, trippar tillbaka till Statoil och pratar med den trevlige killen som jobbade där om han kunde hjälpa mig att få igång bilen. Det kunde han, men först efter en halvtimma då han stod själv i butiken. Så jag fick snällt vänta för jag kom ingen vart ändå, så jag drack min kaffe i bilen och förbannade batteriet.

Efter att ha väntat en halvtimma, i pisseblöta skor och kallt ute kommer killen ut ur butiken men han kunde inte hjälpa mig för han hade en nyare bil vars bilbatteri sitter i bagaget nånstans, så den andra killen som började jobba vid 10 kommer ut och hjälper till. Han visste inte hur kablarna skulle kopplas, så han springer in i butiken och frågar om hjälp och kommer ut efter ett tag. Kopplar ihop kablarna och jag sätter mig i bilen, håller andan, vrider om startnyckeln och.. inte ett suck. Den är helt stendöd, min Ruben min Ruben. Vid det här laget funderar jag vem som kan tänkas vilja köra ut till Bollebygd och bogsera mig hem. Efter ca 10 minuters försök så provar vi om en kabel och efter det startar äntligen bilen! Pust! Vågar knappt köra hem bilen för man vet juh aldrig om bilen bara skulle lägga av på motorvägen.

 

Väl hemma parkerar jag bilen på gården, mamma ringer killen och vi beger oss till stan för att köpa ett nytt bilbatteri. Och nu, mina vänner, nu funkar den helt perfekt! Jeiiii!

I och för sig så är det ganska klart att ett original batteri inte håller hela livet.

Men nu rullar Ruben fint igen och jag slipper att hålla andan när jag startar om bilen.

 

Todeloo!

Av Katjah - 17 mars 2010 19:49

Höll på att få en smärre panik nyss. Kunde inte hitta hårbollen någonstans i lägenheten. Hon har sina gömställen, men icke sa nicke. Där kunde vi inte hitta henne. Gick med en ficklampa i hela lägenheten, kikade på balkongen men ingen misse. Gick in i sovrummet och kikade, tänkte att hon kan väl inte gå och försvinna upp i rök h   elt heller. Gick och ställde mig bredvid tvättkorgen öppnade luckan. Inte i min vildaste fantasi tänkte jag att hon kunde vara där. Men döm av min förvåning så ser jag hennes håriga lilla nylle där, hon är lika förvirrad som jag. Men jag hittade henne, hehe, min lilla hårboll!

 

Todeloo!

Av Katjah - 12 mars 2010 21:24

Jag kan nog ärligt säga att jag inte är allt för lycklig över att återigen spendera fredag kvällen själv, dock tillsammans med hårbollen. Det är nu tredje fredag kvällen jag sitter ensam i soffan och tittar på let’s dance medan älsklingen är borta på sina äventyr. Första veckan var det utekväll med innebandy grabbarna, sen var det spelkväll borta hos Loppis med öldrickande och ikväll var det tänkt att han skulle spela innebandy match, men det var tillräckligt mycket med folk så han behövde inte åka dit. Så jag tänkte, shit vad roligt, äntligen en fredag kväll med freeeeedags mys. Tji fick jag för det. Sitter själv här med mitt vinglas och förbannar mer eller mindre dessa kvällar. Älsklingen är inte hemma. Han är borta hos Loppis och umgås. De skulle visst komma hit, för snart två timmar sen, men har ännu inte kommit. De kan lika gärna stanna där de är, mig spelar de ingen roll. Jag får ändå spendera kvällen på egenhand, känner mig ändå bara som femte hjulet. Kan lika gärna börja jobba alla fredag kvällar framöver, som jag gör nästa vecka. Dessa kvällar brukade betyda något för mig, då man äntligen får spendera lite tid med älsklingen sin. Dessa kvällar har börjat tappa sin glans….

 

Saknar mormor. Igår var det tre år sen hon gick bort. Kan inte förstå att det gått så pass lång tid. Hon finns alltid i mitt hjärta…

 

Todeloo!

Av Katjah - 7 mars 2010 21:58

Jag är så trött så trött. Idag har jag verkligen varit effektiv vill jag säga. Jag har städat så det står härliga till. Det som mitt projekt för den här gången var badrummet. Har haft massa grejer i badrummet, så allt har inte fått plats i hyllan/skåpen så jag har en extra vagn/korg för massa schampo flaskor samt en påse på golvet med massa smått och gott. Men idag var det först en jäkla jakt på korgar som jag ville ha sakerna som stod uppe på hyllan. Kunde inte hitta sådana som jag ville ha någonstans. Till slut åkte vi till Jysk och där fann jag vad jag sökte, till extrapris råga på allt. Så jag inhandlade totalt 8 små korgar, en mellanstor och en större. Tanken är att vi ska borra upp två små hyllor där jag kan lägga 4 korgar. När det kommer att hända är en annan femma. Slängde massa saker som jag inte använt och halvtomma flaskor och gick ner med den extra vagnen/korgen jag hade ståendes vid duschen. Totalt slängde jag 7 soppåsar från badrummet. Ni kan med andra ord gissa att det var nästan halva badrummets innehåll om inte mer. Sen var det totalstädning i badrummet, dammsög och skurade golvet. Så nu är det verkligen rent därinne. Det luktar till och med rent och det är nästan så det ekar när man pratar. Synd att jag inte tog en för och efterbild bara för att ha bildbevis på hur ”tomt” det verkligen är. ;)

 

De större hyllorna fick plats på hatthyllan. Det känns gott att ha allt samlat istället för att ha allt huller om buller. Bytte ut skohyllan till älsklingens för den var mycket finare.

Nu är man verkligen seg i kroppen. Började projekt städning vid tolvtiden, en timmas lunch hemma hos mamma och avslutade städningen när jag hämtade älsklingen från sin kurs vid 19-tiden. Med andra ord kommer jag att sova väldigt gott inatt och drömma om vårt badrum. ;)

 

Pappa åkte Vasaloppet för 10:e gången idag. Han kom fram i mål efter 11.45 timmar. Han ringde en snabbis. Det hade varit jobbigt att åka, då det värkte i ryggen, knäna, axlarna och dålig glid. Dock är jag mäkta imponerad över hans prestation ändå. Duktiga pappa!

 

Nu blir det sega, innan det är dags för sängen!


Todeloo!

Av Katjah - 6 mars 2010 19:58

Det är gott och vara ledig! Idag har jag inte gjort allt för mycket. Älsklingen och jag var hos optikern för min synundersökning. Det visade sig att styrkan på linserna inte hade ändrats sen sista kollen och det var juh gott att höra. Passade på och göra en undersökning för glasögonen som det var dags att förnya. Då säger optikern frågandes. Vet du om att du har ett ärr på din vänstra hornhinna? Frågande säger jag eeh, nej, inget jag fått höra tidigare. Det visade sig att ärret har varit där ett tag. Dock vet jag inte hur eller när den har lyckats komma dit. Visst har jag känt att det har känts som om något är där, som att det känns en aning konstig emellanåt, men inte mer än det. Som tur är, är det inget som hindrar mig att använda mina linser, tur! För utan linser ser jag inget och att ha glasögon konstant är inte riktigt min grej. Fick också reda på att jag har ett litet brytnings fel i vänstra öga, inget jag fått reda på heller tidigare. Mycket man fick med andra ord reda på. Hittade ett par snygga glasögon, utan bågare, precis som jag gillar. Det kalaset kommer bara att kosta 5200 kr och kanske lite till när jag ska försäkra dem. Men men, det är bara och gilla läget. Har inte bytt glas eller bågar sen 2004, så det var dags.

 

Älsklingen och jag tog en sväng i bastun också. Det är juh så gott att sitta där och svettas. Enda nackdelen är väl att man inte orkar sitta där så länge som man önskar att man kunde, som man gjorde tidigare. Men det var gott ändå!

 

Snart blir det dags för melodifestivalen, hämta vinet från kylningen. Med andra ord, låter det som en toppenkväll!

 

Todeloo!

Av Katjah - 1 mars 2010 22:48

Jag är inte så nöjd över att Facebook har blivit så jättesegt på sistone. Jag som har både det ena och det andra tidsfördrivet blir mer eller mindre tokig på detta segande. Jag vet att det inte hjälper att jag suckar och suckar, det går inte snabbare för det. Men på något sätt känns det ändå lite befriande att sucka och få ut sin mindre frustration. Eller så kan man helt enkelt att skita i och ta hand om djuren, bondgården och allt vad man lyckats samla på…

 

Just nu orkar jag banne mig inte sega igenom skiten så jag går och lägger mig istället. Ny dag imorgon med..

 

Todeloo!

Skapa flashcards