Katjah

Alla inlägg under november 2009

Av Katjah - 22 november 2009 21:16

 Idag jobbade man igen, bara 5 arbetsagar kvar tills det är helg. En efterlängtad en då jag nu jobbat hela den här helgen.

Dock gick dagen jättefort idag. Kände mig jättetrevlig mot mina kunder, en riktigt lyckad dag på jobbet. Man önskar faktiskt att sådana här dagar skulle komma oftare än vad de gör ;)

 

Efter jobbet åkte vi till Janet och pysslade. Vi var hela  8 st från jobbet, vårt team som var där och gjorde julkransar till dörren. Måste säga att det var banne mig jättetrevligt och jätteroligt. Vi passade på och ta en fikapaus när de första var klara innan dekorationen.

Min krans blev en sån här. Dock blev det inte världens bästa bild, men den visar på ett ungefär hur den ser ut. I bandet finns det silverfärgade stjärnor. Sen är det små silverbollar som går runt i kransen samt två röda hjärtan, så lite julig blev den allt. Längtar till nästa helg den ska sättas upp på dörren :)

 

Efter pysslet blev det besök hos pappsen. Älsklingen hade fått vara hemma hela dagen och tagit igen sig efter gårdagens utgång. Tro mig, sova behövde han, fast han snarkade som ett sågverk. Men anyway. Det är alltid trevligt med ett besök hos pappsen, han är så söter, med lika taskig humor som jag. Undrar banne mig om hans humor är ännu torrare än min, hehe :)

 

Imorgon väntas det sovmorgon, ska bara skratta lite lätt när det är Tommys tur att kliva upp tidigt för att bege sig till jobbet. Själv ska jag bara vända på sidan och slumra vidare innan jag ska börja ta tag med vinden. Vi har nämligen bokat släpkärra på ons. Då ska det flyttas lite möbler och slängas från vinden. Men äntligen har väl mitt tjatande gett sig ;)

 

Nope kärt folk, ha en härlig kväll!

Todeloo!

Av Katjah - 21 november 2009 18:18

Jag blir lite upprörd idag när jag läste dagens aftonblad idag. Rubriken på artikel var ”Slog vad om när patienten skulle dö”.

Artikeln i stora drag handlar om en patient på ett äldreboende i Luleå är så pass dålig att denna var döende, i sin säng. När personens tillstånd försämrades kallade vikarien på den ordinarie personalen, som slog vad inför personen när denne skulle dö. Som tur var vågade den som hade vikariatet anmäla händelsen. Men vem ger det rätten att spela om någon annans liv? Ännu värre är juh att de spelar om när personen ska dö. Vart finns samvetet? Har man ingen empati för varandra? Varför jobbar man då inom vården om man inte är intresserade av att ta hand om personerna man jobbar med.

Nu ska jag inte sätta alla över en och samma kant. Det finns självklart bra personer som jobbar inom vården. Dock sådana här händelser får en att tänka till. Hur blir det sen när jag hamnar på ålderdomshem, om jag nu lever så länge, kan man aldrig förutspå. Men vågar man då överhuvudtaget skriva in sig på ett hem, efter allt man läser i tidningarna?

 

Kopierar även med ett litet utdrag från artikeln på andra händelser;
Flera Lex Sarah-fall från Luleå:
• En anställd på ett äldreboende klippte håret på en patient. men resultatet blev ”väldigt kort och med kala fläckar”. Senare upptäcktes flera åldringar som så likadana ut.

• En hårdhänt och burdus sköterska har anmälts. Hon ska bland annat ha sagt följande till en gammal man: ”Har du inget vettigt att säga får du hålla käft, vad skriker du för, du är som en barnunge. Stirra inte i taket när jag talar till dig, titta på folk medan du lever!”

• En vårdtagare hjälps till toaletten och bältas fast enligt rutinerna. Men patienten glöms bort. Först en timme och en kvart senare hittades patienten

 

Jag har bestämt mig. Jag ska inte skriva in mig på något ålderdomshem. Jag ska bo hemma tills det är dags för mig att säga hejs svejs till den här världen…

 

Todeloo!

Av Katjah - 20 november 2009 17:03

 Drömde rätt roligt inatt, eller rättare sagt när man är i mellan läget, inte helt vaken men sover ändå inte. Drömde om Elvis, serien som finns med i metro. Där fanns det för nån dag sen en rolig strip med katten Sonny. Familjen Elvis åker utomlands och på planet får Elvis för sig att tänka på deras katt, om han märkte om de var borta samt om han saknade dem. Istället för saknaden så kissar han på Elvis playstation 3. Varför jag nu kom på och tänka på det här var bara för att jag tycker ibland att Tommy spelar lite väl mycket Xbox och det har jag sagt till honom. Tänk om hårbollen Stina skulle få för sig att pinka på hans Xbox, undrar om han skulle uppskatta det lika mycket som jag skulle göra. Kan nog med största sannolighet svara nej på den frågan. Tror nog att han skulle bli eld och lågor bara för att han nu inte kunde spela sin kära Xbox. Undrar om jag skulle få Stina att kissa på den ändå. *Ond tanke*  Haha. För familjefridens skull ska jag nog inte lära henne det ;)

 

När vi ändå är inne på hårbollen Stina är det en sak jag inte riktigt förstår mig på henne. Av någon anledning har hon fått för sig att vilja ligga i garderoben bland nytvättade underkläder. Ibland blir det Tommys hylla där han har sina kläder. Oftast ligger hon på hans kallingar och ibland på mina trosor. Kanske vill hon ha sitt lilla gömställe där hon kan få sova ifred, för det blir rätt några timmar hon är där. Kanske är det bara mysigt. Jag vet inte. Det jag vet är att hon verkar gilla det och det får hon väl göra med. Bara det bästa för henne.

 

Ska försöka få med Elvis-stripen så ni med kan få ta del av den...

 

Tills vidare,

todeloo!

Av Katjah - 19 november 2009 19:53

Igår började mina kära dator leva sitt egna liv så det bara skrek om ett. Den har haft tendens att dö när den själv känner för det troligtvis på grund av överhettning. Men igår kände jag verkligen tanken på att jag ville slänga den ner från balkongen. När jag väl fick den att starta så dog den nästan direkt.

Sen till råga på allt fick den ännu mera spratt. Mitt windowskonto hade helt plötsligt sluta fungera. Jag var tvungen att aktivera den på nytt, mitt i natten, kom inte ut på nätet och ringa kundtjänst gick inte. Så jag skickade iväg ett sms på kvällskvisten till Mikael, vår hjälpare i nöd, när familjens datorer spårar ur. Han rekommenderade mig att skruva loss baksidan på laptopen för att sedan dammsuga den. Hade tidigare bara putsat den med tops men idag vågade jag mig på att dammsuga den som sagt. Och jösses vad damm det hade samlats där jag inte trodde det kunde. Förstår inte hur den kan suga åt sig så pass mycket damm, men jajjamensan det kunde den. Ringde till Windows kundtjänst idag. Pratade med en jättetrevlig tjej där med namnet Angelica som verkligen guidade mig hur jag skulle göra, med felläge och allt. Men vi fick det att funka. Hon till och med ringde mig efter sin lunch och frågade hur det hade gått efter aktiveringen. Det kallar jag verkligen för bra kundservice! Nu får vi bara hålla tummarna på att datorn inte ballar ur och är med ett tag till. Gör den inte det, så är det verklgen bye bye från balkongen.


Idag har jag varit ledig. Torsdagar är det städ och tvättdag så det var det som stod på schemat. Det är så gott när det är fixat och klart, men man känner sig verkligen seg på kvällen. Ska snart ta mig en lång och varm dusch för att senare lägga mig i vårt nybäddade säng.

Can't wait :)


Nope, kärt folk. Nu ska jag ta mig en mys med Stina, vare sig hon vill det eller inte ;)

Todeloo!


Av Katjah - 18 november 2009 11:19

Ibland vill jag att saker och ting ska hända precis nu och gärna inte imorgon. Denna tanke delar tyvärr inte min kära älskling/sambo/fästman utan hans teori är, det ordar sig. Allting har sin tid. Det som jag närmast tänker på är tömningen och röjningen i hans gamla lägenhet. Jag vill att vi ska fortsätta packa ner hans grejer och sen sortera vidare på hans klädhög som ligger på soffan, som förövrigt ska hem till oss. Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag än hmm, tjatar, men det händer nada, ingenting, inte ett smack. Vi började lite granna i söndags men där avtog det. Skulle vi nu bli av med lägenheten vid månadsskiftet kommer han få så bråttom, men uppenbarligen är det precis det som krävs. För mitt tjat, verkar juh inte fungera, vi står och stampar på samma ställe vilket är då, jag tjatar och Tommy gnäller om att jag tjatar och ingenting händer.

Den elaka sidan av mig säger att jag ska skita i vilket, det här är nu hans bekymmer och hans skyldighet att fixa det själv. Medan den goda sidan i mig vill hjälpa till med fixandet så han slipper göra det helt själv, kanske lite hjälp från sina polare. Så nu är jag helt kluven på vad jag ska göra och inte göra.

Några tips?

By the way, leker trevlig i receptionen idag igen :)

Av Katjah - 17 november 2009 11:31

Idag leker jag lite duktig. Har hela förmiddagen suttit och lekt trevlig mot alla som gått förbi mig när jag suttit i receptionen. Det händer inte allt för mycket, ringer väl några samtal, inga besökare på ett tag. Det är lugnet själv och det får mina tankar självklart vandra fritt och jag har kommit på en sak. Eller det kanske jag kom på tidigare men nu har jag bekräftat det för mig själv.

Jag är konflikträdd, jag gillar inte att bråka. There, I’ve said it. Jag är inte den som gärna ger mig in i hetsiga diskussioner direkt, frivilligt. Ser gärna till att på ett eller ett annat sätt kanske undgå dessa diskussioner, men i alla lägen går det inte.

I dessa lägen när jag har diskussioner med min kära sambo, verkar det som om min så kallade ”konflikträddhet” inte existerar över huvudtaget. Det är knappt så jag känner mig. Emellanåt beter jag mig som en trotsig treåring som vägrar lyssna på vad han har att säga och kan slänga ut precis vad som helst, gärna smälla in dörren, för att sedan vända helt. Vid det ögonblicket är jag plötsligt vuxen och kan rationellt kan diskutera saker och ting fint dock med aggressionen kokandes någonstans i bakhuvudet. Så beter jag mig vilket får mig att fundera, hur bråkar man på ett fint sätt? Finns det bättre sätt att bråka på eller kanske till och med finare sätt? Ska man smälla i saker och ting kanske slänga lite porslin, för att sedan kunna köpa nytt? Hmm, det skulle nog bara bli dyrt i längden.

Även om det inte är kul att bråka så är det ibland verkligen värt det. För då rensar man luften och kan börja om från en ny kula utan gammalt groll. Tror faktiskt att man i slutändan blir lite lyckligare än ett par som aldrig bråkar, aldrig har skilda meningar. Man måste bråka ibland med, även om grannarna kanske inte uppskattar det. :)

Av Katjah - 16 november 2009 18:07

Idag har vi visst minne som en kyckling som jag brukar säga. Vissa föredrar nog ordspråket "minne som en guldfisk"

men varför säga som alla andra, därför kör jag med mitt eget lilla ordspråk :)

Anledning till  minnet som kyckling är så simpelt som att jag verkligen inte kunde komma på lösenordet

till bloggen. Hur jag än försökte få mina hjärnceller att samarbeta verkade som de ville leva sitt egna lilla liv. Till slut fick jag återställa det och välja ett nytt. Hoppas bara att jag kommer att komma ihåg det nästa gång jag skriver en rad eller två. Alla dessa lösenord vi har till höger och vänster, inte undra på att man glömmer bort någon ibland ;)

 

Det var verkligen en evighetsdag på jobbet. Ville verkligen inte vakna imorse. Sambon sa "jag vill inte vakna ännu, är inte färdig än". Hans fina kommentar på att han ville sova lite till. Stackaren. Nu tar han en liten tupplur på soffan, men det är dags för honom att vakna snart. Vi ska bege oss till hans gamla lägenhet då det ska komma en äldre dam och kika på den. Hoppas verkligen på att någon, antingen killen som kikade på den i lördags eller tanten nu, så vi blir av med den. Det är juh så roligare att lägga pengarna på något vettigt istället.

 

Älskade Stina är hemma igen. Hon ligger bredvid mig på mattan på golvet. Lillmissen <3

 

Nope, dags för vaky paky för Tommy. Eller rättaresagt nu, han flög upp ur soffan :)

 

Tills nästa gång,

todeloo ;)

Av Katjah - 15 november 2009 20:53

Tänkte att jag skulle skaffa en liten blogg för att skriva av mig lite då och då när lusten faller sig in.

Sitter i mitt vardagsrum, med massa levande ljus, med min sambo som skrattar åt parlamentet. Vad kul och höra honom fnissa, hehe..

Det har varit en fullspäckad helg. I fredags var det fest för bror som fyllde 27. Blev lite vin, massa singstar och minglande. I går var det släktkalas för hela slanten och en ny fest på kvällen. Två vänner hade en maskerad/25års fest med massa trevliga frågesport och annan underhållning. Det var mycket trevligt.

Idag blev det släktbrunch på Ellagården med massa god mat. Alltid trevligt att träffa älsklingens släktingar.

Lilla Stina har varit hos mor sedan fredags. Det är så tomt utan henne hemma, ska hämta hem henne imorgon och pussa på henne tills hon morrar den lilla hårbollen :)

Nu ska det bli lite film innan det är dags för sängen. Har en lång arbetsvecka framför mig och städning av älsklings gamla lägenhet :)

Ha det gott alla som har vägarna förbi :)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards