Katjah

Alla inlägg den 13 december 2012

Av Katjah - 13 december 2012 23:51

Ja idag är det juh lucia och vad kunde passa bättre än att baka lussekatter! Jag minns inte att jag har gjort det tidigare men fasiken vad goda de blev. Hade i lite kesella och det blev extra fluffiga. Mumma!

Snäll som jag är delar gärna med mig av receptet :)


Ingredienser
50 g jäst
150 g smör eller margarin
2 påsar saffran (ā 1/2 g)
2 dl socker
5 dl mjölk
250 g kesella/kvarg (1 %)
1/2 tsk salt
1 ägg
ev 1 1/2 dl russin
ca 16 dl vetemjöl (16 dl motsvarar 960 g)
Till pensling
ägg

Så här gör du
Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken och ljumma degspadet till ca 37?C.
Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, salt och ägg. Blanda ev. i russin. Arbeta i nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa under bakduk 30-45 minuter.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda ev. i resten av mjölet. Baka ut degen till lussekatter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk 30-45 minuter. Sätt ugnen på 225?C.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter. Låt svalna på galler övertäckt med bakduk.

Baka ut degen till julkusar, flätor, längder eller julkakor. Längder, flätor och julkakor gräddas i nedre delen av ugnen i 200-225?C, 15-20 minuter.

Trevlig bakning!

Todeloo!

Ovido - Quiz & Flashcards